dinsdag 27 juli 2010

Inception

Christopher Nolan, je bent hard op weg mijn favoriete filmregisseur te worden. Van mindfucks zoals Memento tot actieknallers zoals The Dark Knight. Blijkbaar kan je alles en met Inception bewijs je dat weer eens.
Ik denk niet dat veel mensen in staat zijn een film zoals Inception te schrijven. Je hebt op een gegeven moment te maken met een droom in een droom in een droom. Maar dankzij het topwerk van Nolan weet je ten alle tijden wat er aan de hand is. De film is ondanks de bizarre elementen en verhaalstructuur toch prima te volgen. En dat doen niet veel mensen hem na.

Inception gaat over Leonardo DiCaprio, een voortvluchtige dief die in staat is om informatie te stelen uit de dromen van andere mensen. Samen met een speciaal team moet hij deze keer echter een idee in het hoofd van iemand anders stoppen. Een zogenaamde Inception. Dit blijkt echter niet zo eenvoudig te zijn en het feit dat Leonardo zelf zit te worstelen met schuldgevoelens tegenover zijn overleden vrouw, die nog steeds in zijn hoofd rondspookt, maakt het er niet gemakkelijker op. Inception begint meteen geweldig. Binnen de eerste 10 minuten gooit Nolan alle twists die je in de meeste andere films pas tegen het einde krijgt naar je hoofd. Dingen zoals "Het was allemaal een droom!" "Die vrouw was de hele tijd al dood!" en de typische "Het was een droom in een droom!" komen al snel aan bod. Maar dit betekend niet dat de rest van de film voorspelbaar en eentonig is, integendeel zelfs.

Maar de film is niet alleen prachtig geschreven, hij ziet er ook geweldig uit. Bepaalde actiescènes voelen alsof ze in een M.C. Escher schilderij afspelen. Dit is nu een film die ik graag in 3D had willen zien! Al weet ik niet zeker of het überhaupt wel mogelijk zou zijn met beelden zoals deze. De acteurs leveren ook allemaal top werk. Maar met een cast zoals deze verwachtte ik ook niet anders.

Inception is op alle fronten een knap stukje werk. Mijn enige probleem met deze film is dat hij wel wat langer had mogen zijn. Ik had graag gezien dat ze iets dieper op de technologie ingingen en meer uitleg gaven over het binnengaan van andermans dromen. Maar de film duurt al een dikke 2 uur en het feit dat ik nog steeds meer wil laat eigenlijk alleen maar zien hoe goed hij wel niet is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten