donderdag 26 augustus 2010

Waarin ik piracy verdedig, sorta

Software piracy is een hot item de laatste tijd. Van kansloze ondernemingen zoals stichting BIG tot uitgevers die weigeren games uit te brengen hier. Maar is het alleen maar negatief en zijn software piraten echt een gezwel voor de game industrie?

Kijk het is erg gemakkelijk om stijfkoppig nee te roepen en mensen die illegale kopie├źn spelen de ergste ziektes toe te wensen en voor een deel is dat ook terecht. Maar laten we het nu even van de andere kant bekijken. Welke huidige generatie consoles doen het het beste? Juist ja de consoles die eenvoudig om te bouwen zijn. De WII en 360 verkopen goed, terwijl de PS3 pas sinds dit jaar een beetje in opmars is. Mensen zijn kuddedieren en als een groep invloedrijke mensen een 360 koopt al is deze omgebouwd dan zetten ze toch mensen aan om ook een 360 te kopen. En meer consoles in de omloop betekend ook meer verkochte games.

Bedrijven zoals Microsoft schieten zichzelf eigenlijk door de voet door regelmatig omgebouwde consoles te bannen. Waar je eerst toch nog geld aan ze kon verdienen in de vorm van DLC, online gamen en Xbox Live arcade spellen, krijgen ze nu geen rode cent meer. Niet de meest intelligente optie als je het mij vraagt.

Een andere oorzaak die mensen aanzetten tot piracy zijn de enorm hoge prijzen voor games. Kijk als je een limited editon hebt met handleiding en extra's mag je best 60 euro vragen. Maar deze prijs voor een game waar je in een weekend klaar mee bent? Zonder extra's? Schei toch uit! Leg je de games echter voor 20/30 euro in de winkel dan zullen mensen veel eerder bereid zijn om je games te kopen. Ja je zal meer games moeten verkopen om winst te maken, maar dankzij de lagere prijs zal dit niet zo moeilijk zijn. Dit geld overigens ook voor muziek en video's. Ze moeten gewoon beter met winkels gaan samenwerken zodat Media Markt niet langer dezelfde woekerprijzen kan vragen. Of verkoop ze zelf online.

Je ziet tegenwoordig veel mensen die tweedehands games kopen of ze importeren. Vooral mensen die tweedehands games kopen kunnen ze net zo goed van het internet plukken. In beide gevallen loopt de ontwikkelaar alle winst mis. Ze vangen geen rode cent omdat de winkel er met de volle buit vandoor gaat. Leuk als je de winkel wilt steunen, maar de industrie doe je er geen plezier mee. Importeren is ook geen goede zaak, als veel mensen een game uit het buitenland halen kopen ze hem hier niet en dus loopt Nintendo europe bijvoorbeeld de winst mis.

De game industrie speelt dus altijd het zielige slachtoffertje en uiteraard is ze ook het slachtoffer van piracy. Maar er zijn vele opties die ze al jaren geleden in de armen hadden moeten sluiten, helaas hebben we hier te maken met mensen die geld willen verdienen. Dus de prijs van games zal blijven stijgen, mensen zullen consoles blijven ombouwen en de industrie zal blijven klagen over deze mensen. Maar misschien winnen ze uiteindelijk toch als digitale media de optische media binnen een paar jaar vervangt. Steam doet dit al een tijdje en het gaat ze behoorlijk goed af, mensen zoals mijzelf zijn hier wel de dupe van omdat ik graag een fysiek exemplaar van een game heb. Maar de mogelijkheid om voor een goede prijs je game digitaal aan te bieden is er eentje waar veel meer mee gedaan moet worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen