maandag 27 december 2010

Top 10 films uit 2010

Ik heb behoorlijk wat films gezien in 2010 en aangezien het jaar bijna voorbij is en iedereen en zijn moeder persoonlijke top 10 lijstjes op het internet post kan ik uiteraard niet achterblijven. Dus bij deze mijn persoonlijke top 10, beste films van 2010


10 Predators

Predators was nu typisch zo'n film waar ik helemaal niets van verwachtte. De Alien vs Predator serie had ik daar voor te danken. Gelukkig bleek Predators een leuke verrassing te zijn. Het voelt alsof de film in de jaren 80 gemaakt is en al die tijd in de kast is blijven liggen. Sure hij is niet zo goed als de originele Predator films maar je ziet een Yakuza gast het opnemen tegen een Predator met een katana! Hoe awesome is dat?!


9 Machete

Danny Trejo is een held en Machete bewijst dit maar weer eens. Machete is typische Robert Rodriquez pulp. De film schaamt zich helemaal nergens voor en zit propvol met idiote maar geweldige momenten. Rodriquez wil elk jaar een Machete film maken, maar eigenlijk zit ik daar niet op te wachten. Laat het lekker bij één film blijven.


8 Get Him to the Greek

2010 Was een goed jaar voor comedy's. Normaal gesproken ben ik nooit zo kapot van comedy films maar toch wist Get Him to the Greek me goed te verrassen, maar met een goede cast zoals deze had ik dat ook kunnen verwachten. Jonah Hill wordt best ondergewaardeerd, maar hopelijk zorgt Get Him to the Greek ervoor dat hij niet langer in slechte vervolgen op goede films hoeft te spelen. Wat de man heeft veel meer in zijn mars.


7 The Expendables

2010 was ook een goed jaar voor domme actiefilms. Maar de voornaamste reden waarom we allemaal massaal naar The Expendables zijn gegaan was Stallone, Willis en Schwarzenegger in één film te zien. En al duurt de scene nog geen 5 minuten, het was het dubbel en dwars waard. Maar gelukkig wist The Expendables meer te bieden, zo bewijst Statham maar weer eens dat hij de nieuwe actieheld van deze generatie is. Helaas was de actie vaak moeilijk te volgen en werden acteurs zoals Jet Li niet genoeg benut. Maar toch was The Expendables een leuke actie film.


6 RED

Veel mensen vergeten dat we dit jaar nog een geweldige reünie film hadden. RED natuurlijk! Bruce Willis, John Malkovich en Morgan Freeman in 1 film? Fuck yea! RED is volledig over de top, zit vol met hilarische momenten en op één domme scene na is er weinig mis met de film. The Expendables was leuk, maar RED deed eigenlijk precies hetzelfde, alleen beter.



5 The Other Guys

Buddy films doen het altijd goed maar The Other Guys moest het opnemen tegen Due Date. En tegen het geweld van Robert Downey Jr en Zach Galifianakis kan je weinig beginnen. Wat eigenlijk best jammer is wat ik vond The Other Guys op alle fronten een betere film. De humor werkte beter, de chemie tussen de hoofdrolspelers werkte beter en het verhaal stak net iets beter in elkaar.


4 Kick-Ass

2010 Was een goed jaar voor strip liefhebbers. Maar in tegenstelling tot grote namen zoals Spiderman en Batman waren het vooral de kleinere onbekende strips die een verfilming kregen. Kick-Ass zat vol met energie en dat werkte aanstekelijk. Uiteraard draagt de geweldige soundtrack met flink wat Prodigy muziek daar ook voor. Helaas vergeet de film tegen het einde dat hij eigenlijk een parodie op het superhelden genre is en waar de strip dit wel deed krijgen we hier een redelijk standaard einde. Gelukkig valt er nog genoeg goeds uit de film te halen, waarom zou ik hem anders op nummer 4 zetten?


3 Hot Tub Time Machine

Toen mijn vrienden besloten om Hot Tub Time Machine te kijken wist ik niet wat ik moest verwachten. Wat ik kreeg was de verrassing van het jaar. Deze film is volslagen idioot en elke seconde is hilarisch! Het verhaal spreekt ook enorm veel mensen aan. Wie wil er nu niet die ene geweldige vakantie opnieuw beleven maar ditmaal WEL de juiste keuzes maken? Hot Tub Time Machine neemt dit idee en gaat er helemaal mee los. En het resultaat is de beste comedy van het jaar.


2 Inception

Uiteraard verwachten de meeste van jullie Inception wel in dit lijstje. Maar wat wil je dan ook? Inception mag dan niet Nolan's beste werk zijn, het is nog steeds een geweldige film. De actiescènes zijn ontzettend origineel, de cinematografie is fenomenaal en de acteurs leveren ook prima werk. Veel mensen vonden Inception verwarrend, maar daar ben ik het niet mee eens. De hele film is prima te volgen en gezien de setting en het verhaal is dat een enorme prestatie. Ok, het einde is open ter interpretatie, maar dat is het mooie aan Inception. Geen enkele interpretatie is eigenlijk fout. En om dat voor elkaar te krijgen moet je van goede huize komen.


1 Scott Pilgrim vs the World

En waarschijnlijk niet geheel onverwacht staat Scott Pilgrim vs the World op nummer 1 voor mij. Scott Pilgrim is DE film van onze generatie. De film wil ontzettend veel dingen doen en slaagt op alle fronten. Het is niet alleen een feest van herkenning voor de nerds, het liefdesverhaal dat als rode draad dient zit ook prima in elkaar en is eigenlijk best realistisch en herkenbaar. Elke actie scène spat van het scherm af en er is geen enkele grap die de plank misslaat. Michael Cera mag dan voor de zoveelste keer de "awkward teen" spelen, maar ik kan me geen betere acteur voorstellen om Scott Pilgrim te spelen.

En dat was mijn top 10. 2010 Beschouw ik als een goed filmjaar, maar er zaten ook enkele afgrijselijk slechte films tussen. Dus daar gaan we morgen maar even naar kijken dacht ik zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten