woensdag 16 maart 2011

De meesten van jullie zullen het al lang vergeten zijn


Vroeger stond er een kleine videotheek bij ons in de buurt. Iemand had zijn schuur omgebouwd en volgepropt met videobanden, echt grote titels waren het niet en... Ik bedenk me zojuist dat sommige mensen hier nog nooit van videobanden gehoord hebben, holy crap ik begin oud te worden....
Maar goed, vroeger ging ik er vooral heen om videobanden van Doctor Snuggles te lenen.

Doctor Snuggles was een tekenfilm bedacht door de Britse Jeffrey O'Kelly en ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Polyscope. De serie ging over de vreemde doctor Snuggles die samen met zijn vrienden allerlei problemen oploste. Meestal deed hij dit door een machine uit te vinden en daarmee op reis te gaan. De serie stond vooral bekend om zijn ontzettend creatieve personages en gebieden. Een kameel die in de eerste kleur van de regenboog slaapt, een azijn heks die in de peper en zout bergen slaapt... Dit zijn dingen die iemand zelfs tijdens zijn zwaarste drugstrip niet kan verzinnen!

Maar dat maakte de serie nu zo leuk, elke aflevering was het weer een genot om te zien wat voor vreemde bizarre dingen we nu weer voorgeschoteld kregen. De serie was ook nog eens ontzettend leerzaam, zonder dat we dat echt door hadden. Zo is er een aflevering waarin het water opeens verdwenen is. Doctor Snuggels gaat opzoek naar het water en het blijkt mee te zijn genomen door aliens. Die dachten namelijk dat wij er niets mee deden omdat we er toch alleen maar rommel in gooiden. Een subtiele leerzame boodschap in mijn tekenfilm? Wie had dat ooit gedacht!

1 opmerking:

  1. Tekenfilms uit een tijd dat deze nog echt voor kinderen waren. Er werd niet in gescholden en ze waren over het algemeen nog leerzaam ook. Foofur, Dommel, Familie Robinson, Tovenaar van Oz. Ik kan nog wel ff doorgaan maar er waren zoveel goede tekenfilms.

    Tegenwoordig is het allemaal commercieel.

    Nee dan kijk ik liever De Bluffers

    http://www.back-to-the-80s.com/Bluffers.html

    BeantwoordenVerwijderen