dinsdag 10 augustus 2010

Een nacht als nachtwaker

Er word mij wel eens gevraagd wat ik nu zoal doe als nachtwaker. Het is mijn taak om er voor te zorgen dat het vanaf 12 uur rustig is op de camping. Dit betekend voornamelijk jongeren naar het jeugdhonk of de tent sturen en mensen die nog buiten de tent zitten er op wijzen dat het stil hoort te zijn. Het camping gebied is 26 hectare dus fiets ik behoorlijk wat af op een avond. Maar echt erg is dat niet want wie krijgt er nu betaald om te fitnessen? Verder gebeurd er toch nog redelijk wat elke avond dus bij deze een beknopte samenvatting van een typische avond.

23:55 - Aankomt op de camping.
Ik bespreek even met mijn baas wat er de avond ervoor gebeurd is en of er nog nieuwe klachten zijn binnen gekomen. Vervolgens pak ik de fiets en begin ik mijn eerste ronde.
0:15 - Met de baas mee.
Blijkbaar is er een plek in het bos dat een populaire hangplek aan het worden is. Jongeren zorgen daar voor overlast en al hoort het gebied niet bij de camping er is mij gevraagd of ik de boel in de gaten wil houden daar. Samen fietsen we even naar dit gebied om te kijken of het rustig is.
0:30 - Jongeren naar het jeugdhonk sturen
Er blijven altijd nog wel een paar jongeren rondhangen op de camping. Het terrein moet echter om middernacht stil zijn. Ze kunnen nog tot 1 uur naar het jeugdhonk. Vaak moet ik ze hier even aan helpen herinneren.
0:45 - Melding gestolen telefoon
Een van de schoonmaaksters is haar telefoon kwijt. Ze vermoed dat deze door iemand gestolen is. Samen gaan we naar het jeugdhonk om te kijken of ze daar meer wisten. Uiteraard is dat niet het geval en ik ben bang dat ze haar telefoon kwijt is.
0:55 - Melding Vietnamezen
Vlak daarna hoor ik flink wat lawaai bij een tent. Hier zit een groepje Vietnamezen nog luidruchtig tv te kijken. Ik waarschuw ze dat het al lang stil hoort te zijn. Maar ze verstaan geen woord Nederlands. Engels gelukkig wel en het is dan ook snel geregeld.
Tot ik 10 meter verderop aangehouden word door 2 oudere vrouwen die klagen over het lawaai op hun veld. Bleek gelukkig dezelfde tent te zijn dus het probleem was al opgelost.
1:00 - Jeugdhonk dicht
Een van de belangrijkere punten van de avond. Het jeugdhonk gaat om deze tijd dicht en in de ideale situatie betekend dit dat de jongeren nu naar de tent gaan. De realiteit pakt echter anders uit. En vanaf dit moment is het dus niets anders dan jongeren wegsturen op plekken waar ze niets te zoeken hebben.
1:30 - Blikje energiedrank
Even een blikje energiedrank zodat ik de rest van de avond door kan. Helaas hadden we geen Burn energy meer dus moet ik het met een ranzig blikje Rodeo doen.
1:45 - Vrouw die niet tegen een grapje kan
Kom ik opeens 2 oudere vrouwen in een toilet gebouw tegen. Grappend vertel ik de dames dat ze al lang in bed hadden moeten liggen. Dit schiet echter in het verkeerde keelgat en 1 van de dames reageert erg verontwaardigd. Meteen krijg ik ook opmerkingen naar mijn hoofd gegooid dat ik ze niet zo in de gaten moest houden etc. Ik zet een glimlach op en ga verder. (zuurpruim)
2:00 - Het bos in
Ben het bos in gegaan om te kijken of er nog jongeren op de nieuwe hangplek zijn. En er zit inderdaad een groepje. Ze vertrekken snel zodra ze horen dat dit de laatste waarschuwing is.
2:20 - Laatste ronde langs de wc's
Ik maak nog een laatste ronde langs alle toilet gebouwen en stuur de laatste jongeren richting de tent.
2:30 - Naar huis
Het is rustig en stil op de camping. Mijn taak zit er op dus lever ik de fiets in, stap ik in de auto en scheur ik naar huis. Vergezeld door Bob Dylan en Bruce Springsteen die zingt over hoe hij Mary zwanger heeft gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten