woensdag 25 augustus 2010

Achievement whoring

De Xbox360 heeft voor behoorlijk wat veranderingen gezorgd op het gebied van gaming. Maar achievements zijn zonder twijfel de grootste. En waarom niet? Het idee is geweldig! Voeg een aantal uitdagingen aan een game toe en voila! De replay waarde van je game is verdubbeld.  Deze achievements zijn vaak helemaal optioneel dus hoef je ze niet te halen, maar Microsoft was dan wel weer zo slim om gamerscore te introduceren en die cijfertjes maken voor veel mensen een wereld van verschil. Gamen is nu eenmaal voornamelijk een mannen aangelegenheid en wij mannen willen graag onze dominantie tonen. En wat is nu beter dan je buurman in de ogen te kijken en hem vertellen dat jij degene bent met de hogere gamerscore?

Er is een tijd geweest dat ik zelf ook onder de ijzeren greep van achievements gamede. Elke game moest 100% voltooid worden en games zoals Dead Rising maakten het niet gemakkelijk. Maar als ik dan zag dat de 14 jarige Jantje aan de andere kant van de wereld een hogere score dan mij had begon de neanderthaler in mij weer te grommen. Dit veranderde allemaal een jaar geleden. Achiements voelen niet meer als een uitdaging. Neem Soul Calibur 4 nu: Een achievement voor het opstarten van de game? Een achievement voor het bekijken van de intro? Denken de makers nu echt dat we zo achterlijk zijn dat we het opstarten van een game al als een uitdaging beschouwen? Zo zijn er nog veel meer games die je om de 5 minuten een achievement naar de kop smijten. En er zijn net zo veel gamers die alleen deze games spelen en zo dus een ontzettend hoge gamerscore hebben gekregen.

Het voelt allemaal nutteloos aan en wat vroeger een manier was om je EXTREME SKILLZ te tonen is nu eerder een no-life meter geworden. En ik doe er niet langer aan mee. Zo nu en dan komt er een game langs die interessante of leuke achievements met zich meebrengt. In die gevallen neem ik ook de moeite om ze te halen, maar ik vergeet niet meer dan gamen ontspannend moet zijn, het moet niet aanvoelen als een tweede baan. De tijd die ik in het voltooien van games zoals Tales of Vesperia heb gestoken krijg ik nooit meer terug, maar het voelt wel fijn om de druk van achievements niet langer te voelen tijdens het gamen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten