donderdag 31 maart 2011

Tijd voor een Gran Torino Moment

Yea het is weer eens tijd voor een Torino moment.

Vandaag tijdens een practicum Beeldtaal kregen we een aantal korte film momenten te zien waar we een oordeel over moesten vellen. De ellende begon al toen vrijwel niemand zijn of haar hand op stak toen er gevraagd werd wie de film Children of Men gezien had, maar de echte ellende begon toen enkele leerlingen de grote finale uit The Good the Bad and the Ugly afscheepten als saai. Pardon? De climax van een van de beste films ooit is saai? Misschien is het de ADHD generatie, die films meteen afkeurt als er niet om de 2 seconden een explosie, dure auto of stripper op het scherm is. Maar zelfs een autistische koala moet toch kunnen zien dat dit gewoon een erg sterke scene is. Maar goed, ook deze film was vrijwel onbekend bij de meesten. Pearl Harbor dan wel weer! Die film waarin die afgrijselijke Japanse monsters die arme, maar oh zo dappere Amerikanen afslachten. Veel beter dan die andere oude oorlogsfilm. Apocalypse Now.

Ik teken mezelf niet graag af als: die ene filmsnob die zich beter voelt dan de gemiddelde kijker. Sterker nog ik probeer dat zo min mogelijk te doen. 1 Omdat het arrogant it. 2 Omdat ik lang niet de encyclopedische kennis heb waarover echte film experts beschikken. En 3 omdat het ook totaal niet leuk is om te lezen. Daarom probeer ik mijn recensies ook zo veel mogelijk vanuit het oogpunt van de gemiddelde kijker te schrijven. Maar dit zijn toch wel dingen waar ik me mateloos aan erger. Je bent volledig in je recht als je een fan bent van de Scary movie of American Pie films. Maar ga klassiekers niet belachelijk maken! ALS IK NOG EEN KEER ZO'N IDIOTE OPMERKING OVER FILMS ZOALS THE GOOD THE BAD AND THE UGLY ZIE DAN SNIJ.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten