dinsdag 2 augustus 2011

De meesten van jullie zullen het al lang vergeten zijn

De jaren 80 waren geweldig voor tekenfilm liefhebbers en nog beter voor speelgoedmakers. Het leek wel alsof er elke week een nieuwe franchise werd geboren en dat betekende niet alleen nieuwe speelgoed, maar ook een nieuwe tekenfilm serie die er schaamteloos op in kon cashen. Een zo'n serie was M.A.S.K

M.A.S.K. of Mobile Armored Strike Kommand (Omdat slecht spellen stoer was in die tijd) ging over een groep superhelden met maskers die elk een speciale kracht hadden. (En bijbehorend speelgoed) De serie kan je het beste omschrijven als G.I Joe meets Transformers. De dappere helden van M.A.S.K. moesten het op nemen tegen de slechteriken van V.E.N.O.M. (Vicious Evil Network of Mayhem) En als dat niet de beste naam voor een groep terroristen is dan weet ik het ook niet meer.

M.A.S.K. was enorm succesvol maar ik herinner me de serie eigenlijk maar om 1 ding. Nou ja 2 dingen en om eerlijk te zijn wou ik dat dat niet zo was. Kijk schrijvers destijds waren er van overtuigd dat kinderen alleen van een tekenfilm konden genieten als er een personage was waarmee ze zich konden identificeren. En daarom hebben we *Zucht* Scott Trakker en T-Bob. Scott was het typische jonge actieheldje, dapper en wil graag met de grote jongens mee doen, maar brengt zichzelf alleen maar in gevaar. En T-Bob was de comic relieve (lees irritante angsthaas) van de serie. Waarom elke serie destijds gebruik maakte van dit soort personages is mij een raadsel. Ik snap het idee wel, maar ikzelf was altijd veel meer geïnteresseerd door de andere personages en irriteerde me alleen maar aan de ettertjes. Ik bedoel was er ook maar iemand die Scott Trakker op het schoolplein wilde spelen vroeger? Of Jubilee? of Orko?
Goddamnit wat had ik een hekel aan Orko, maar dat is iets voor een andere keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten