dinsdag 18 oktober 2011

Vroeger was het allemaal veel eenvoudiger

Disgaea 4 spelen komt bijna in de buurt van raketwetenschap. Om sterker te worden in het spel moet je vijanden verslaan, maar op een bepaald moment gaat dat niet snel genoeg. Wat je dan kan doen is reverse piraten om een statistician te krijgen. Maar in het beste geval is deze statistician een level of 20. Om het maximale effect te bereiken moet je er net zo veel vangen tot je ze kan combineren in een level 300 statistcian. Dit moet je dan 6 keer doen en ze in hetzelfde voorwerp stoppen. Vervolgens moet je de Mountain of Ordeals 4 vrijspelen, een karakter met de aanval "Big Bang" hebben, 2 monsters die kunnen fuseren en dan kunnen magichangen. (Iets dat je ook weer vrij moet spelen door aan bepaalde criteria te voldoen) en DAN kan je pas echt beginnen met goed te levelen.

Ben ik je na de eerste zin kwijt geraakt? Geeft niets dat is totaal begrijpelijk. Ik gaf dit voorbeeld juist om aan te geven dat games tegenwoordig steeds ingewikkelder worden. Voor iemand die opgegroeid is met een NES doe ik het gelukkig nog redelijk goed, maar vooral voor nieuwkomers kan het allemaal erg ingewikkeld zijn.
Als klein jochie kwam ik vroeger bijvoorbeeld muurvast te zitten tijdens Rescue Rangers voor de NES. Ik kwam bij de eerste baas en had geen flauw idee hoe ik deze moest verslaan. Uiteindelijk waren we als familie zo wanhopig dat we de Nintendo hulplijn gebeld hebben. De oplossing bleek uiteindelijk verdomd simpel te zijn. Die rode bal die je van links naar rechts kon gooien, kon je blijkbaar ook OMHOOG gooien. Achteraf ontzettend logisch natuurlijk maar dit en de 5 gulden die het bellen naar die hotline kostte, hadden allemaal voorkomen kunnen worden als ik de handleiding had. Helaas was dit niet het geval aangezien we al onze spellen bij de plaatselijke videotheek leenden. En alle handleidingen daar na een dag al verdwenen waren.

Het is simpelweg bizar hoe ver ik gekomen ben. Tegenwoordig speel ik spellen die meer op kwantumfysica lijken dan op vermaak. Ben ik met de games meegegroeid, of was ik simpelweg een dom ventje toen ik 8 was. Beide opties kunnen natuurlijk ook...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten