maandag 25 april 2011

Scream 4

Scream was een behoorlijk succesvolle film. En begrijpelijk. Het hele idee om het horrorgenre op de hak te nemen en op een speelse manier met de clichés omgaan was fris en origineel. En wie kon deze film nu beter regisseren dan Wes Craven? Een van de grootheden op het gebied van horror. Helaas was de film een tikje te populair en moesten er twee matige vervolgens gemaakt worden. Maar toen werd het stil rond de serie, tot nu dan.
Ik begrijp het idee achter Scream 4 wel. Het horror genre is flink veranderd de afgelopen jaren en de Scream formule kan inmiddels door een hele nieuwe generatie film kijkers ontdekt worden. Ik denk dan ook dat die film voor de helft met dit doel gemaakt is. Ik zeg opzettelijk voor de helft omdat het geheel toch volledig onderuit gaat.

Scream 4 is dus gemaakt voor een nieuwe generatie filmkijkers. Maar om het meeste uit de film te halen moet je de vorige delen hebben gezien. En het probleem wordt dan al snel duidelijk. Scream 4 doet helemaal NIETS nieuws. Nieuwe kijkers zullen de helft van het verhaal dus missen en oude kijkers weten al vanaf de eerste minuut hoe de vork in de steel zit. Een beetje oplettende kijker weet dus binnen no time wie er achter het masker schuilgaat en in plaats van hier gebruik van te maken, doet de film net alsof het een grote verrassing moet zijn. De motivatie van de moordenaar is trouwens ook om van te huilen en kan niet serieus genomen worden.
Scream 4 werkt op beide fronten niet en dus blijft er weinig boeiends over.

Waar ik ook helemaal ziek van werd is de zelfspot van de film. Aanvankelijk begon het creatief en nemen ze de vorige films op de hak. Maar dit blijft de film de hele tijd door doen. Het is net of er een luidruchtige idioot naast je zit en om de vijf seconden "HEY! HERINNER JE JE SCREAM NOG? OF SCREAM 2?" roept. Het begint grappig maar het duurt niet lang voor je er strontzat van wordt. En hetzelfde geld voor de horror trivia waar de film je dood mee gooit. Dit hebben ze drie films lang al gedaan, genoeg is genoeg Wes Craven!

Ik raad niemand aan naar Scream 4 te gaan, mits je een diehard fan van de serie bent. Voor nieuwkomers raad ik de originele Scream aan. Die is waarschijnlijk nog goedkoper dan een bioscoop bezoek ook.

1 opmerking:

  1. Ik vond hem overigens wel awesome, had wel toevallig 3 dagen eerder Scream 1 weer eens gezien.
    Nu moet ik zeggen dat ik stiekem wel een beetje fan ben. Het verhaal was niet al te sterk maar heb toch een aantal keren hard moeten lachen (als enige in de bios btw). Vooral toen die politieagent dat mes in zijn hoofd kreeg en die vrouw werd neergestoken door de brievenbus. Lol.

    BeantwoordenVerwijderen