maandag 14 februari 2011

True Grit (spoilers)


Ik vind het soms erg moeilijk om een oordeel over een film te vellen. Maar het is nog nooit zo moeilijk geweest als bij True Grit.
True Grit doet erg veel goed. Hailee Steinfield speelt ondanks haar jonge leeftijd een enorm sterke rol en voor de verandering irriteerde ik me eens niet aan het kind in de film (zou ook niet best zijn aangezien ze de hoofdrol speelt) Matt Damon doet het ook prima en als iemand de grote schoenen van John Wayne mag vullen is het Jeff Bridges wel. De film ziet er ook schitterend uit en ondanks de vele rustige momenten voelt de film niet traag aan.

Waar de film echter de mist in gaat is bij het einde. Helaas moet ik hier wel het verhaal uit de doeken doen en spoilers zijn dus onvermijdbaar. Lees dus vooral niet verder als je de film nog wilt kijken.

De film draait om de jonge maar zelfstandige Mattie Ross die achter de man die haar vader vermoord heeft aanzit. Ze krijgt hulp van de ruwe, lompe Rooster Cogburn en de trotse Texas ranger Laboeuf. Het mooie aan True Grit is dat de vrouwelijke rol eens niet naar de achtergrond is verschoven. In tegenstelling tot de meeste western films is Mattie een sterke onafhankelijke vrouw en ook al is ze de hulp van twee mannen nodig de hele film blijft ze bewijzen niet een onschuldig, naïef meisje te zijn. Helaas plaatst dit haar in een gevaarlijke positie. Om dit uit te leggen moet ik eerst even een korte Hollywood regel uitleggen.

In de film/verhaal wereld is er een ongeschreven regel: dappere onafhankelijke vrouwen worden gestraft. Kijk naar Ripley in Alien, Maggie in Million Dollar Baby en talloze andere films. Dit verschijnsel stamt vooral nog uit de oude tijd maar om de een of andere reden blijft het hardnekkig rondhangen. Ik was oorspronkelijk dus ook erg verbaasd dat dit niet het geval bleek te zijn in True Grit. Mattie rekent persoonlijk af met de man op wie ze uit was en ik verwachtte dan ook dat de film daarna zou eindigen.... Helaas hadden de gebroeders Coen andere plannen. Mattie valt in een grot, wordt gebeten door een slang, moet door Rooster naar huis gebracht worden, haar paard wordt doodgeschoten, ze verliest haar arm en wordt uiteindelijk een chagrijnige oude ongetrouwde vrouw. En als laatste trap na komt ze Rooster en Laboeuf nooit meer tegen.

Was dat nu echt nodig? Dit hele einde had met gemak geschrapt kunnen worden en de film zou er uiteindelijk beter om zijn geweest. Het voelde gewoon aan alsof ze perse een film van twee uur wilde maken en uiteindelijk maar wat rotzooi achter de film aan geplakt hebben. Ze hadden deze tijd beter kunnen gebruiken om de relatie tussen Rooster en Ned Pepper beter uit te werken want ook dit voelde nogal "plotseling" aan. Ned komt letterlijk tegen het einde van de film met zijn kameraden aanzetten, praat een beetje, doet onlogisch en wordt neergeknald. De film hint wel naar een connectie tussen hem en Rooster en er wordt ook wel over hem gepraat maar het geheel voelde toch erg onafgemaakt aan.

Deze twee dingen hebben de film toch voor mij verpest. Wat jammer is want de rest van de film is gewoon enorm goed. Ik weet dus ook niet zeker of ik het nu als een slechte of goede film kan beschouwen. Misschien dat ik een beter oordeel kan trekken als er een directors cut versie komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten