maandag 6 september 2010

Ben ik nu zo slim of.....

Filosofie, wat een prachtig vak. Moeilijk doen wat gemakkelijk kan, heerlijk!
Zo kregen we laatst het bekende drie deuren probleem voorgeschoteld. Dit probleem gaat zo:

Je doet mee in een spelshow en moet kiezen uit 3 deuren. Achter 1 deur staat een auto achter de andere 2 een geit. Je kiest een deur en de lieftallige assistente maakt een andere deur open om te laten zien dat daar een geit achter staat. Op dit moment krijg je het voorstel om van deur te wisselen. Is dit verstandig ja of nee?

De meeste mensen zullen gewoon bij hun eerste keus blijven omdat ze denken dat je 50% kans hebt. Maar dit is fout. De kansverdeling is niet 50/50 maar in werkelijkheid 33/67

Nu zullen sommige van jullie zich al achter de oren krabben en me voor gek verklaren. Maar de pure feiten staan in dit geval aan mijn kant. De fout die mensen maken is dat ze er van uit gaan dat het hele spel volledig willekeurig is. Maar dit is natuurlijk niet het geval. De assistente weet immers achter welke deur de auto staat en zal dus nooit meteen de auto laten zien, dan zou het hele spel niet werken. De kans dat je meteen de goede deur kiest is 33% Ik denk dat iedereen het hiermee eens is of niet? Je hebt echter 67% kans om een verkeerde deur te kiezen. En die mogelijkheid is aanzienlijk groter, ik denk dat iedereen het ook hier eens mee is. Je hebt dus een grotere kans om een verkeerde deur te kiezen en als de assistente vervolgens de andere verkeerde deur open maakt (Ze zal namelijk nooit de auto als eerste laten zien) is het in de meeste gevallen dus verstandiger om te wisselen. Er is uiteraard altijd een kans dat je eerste keuze wel goed is, het blijft een kansspel voor de speler. Maar het is dus niet 50/50 omdat die lieftallige assistente zich met het spel bemoeid en meer weet dan jij. Nu zullen sommige van jullie nog steeds stijfkoppig nee schudden en beweren dat ik een schroefje los heb zitten.

Dus probeer de theorie zelf zou ik zeggen
http://www.fi.uu.nl/toepassingen/00066/Ruis.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten