zondag 20 juni 2010

Het probleem met puzzel games

Ik spendeer de laatste tijd flink wat tijd aan de Iphone game "Angry Birds" en hoe verder ik in het spel kom, hoe meer ik besef dat dit geen goede puzzel game is.
In Angry Birds is het de bedoeling dat je vogels met verschillende eigenschappen katapulteert en zo alle varkens van het scherm krijgt. Het speelt best grappig en de gameplay is erg simpel maar toch irriteer ik me mateloos aan deze game.
Het is me nu al meerdere keren gebeurd dat ik de oplossing voor de puzzel gevonden had. Maar dat de game besloot dat ik er net een pixel naast zat. Dit is typerend voor slechte puzzel games.

Een goede puzzel game moet aan een paar eisen voldoen.
De regels moeten duidelijk en simpel zijn en de oplossing moet logisch zijn. Neem Tetris bijvoorbeeld. Tetris heeft duidelijke regels waar in geen enkel geval van afgeweken kan worden. De speler heeft ook volledige controle over de game en elke fout die je maakt kan enkel op jezelf afgerekend worden.

In Angry Birds is dit niet het geval. De oplossing mag dan heel simpel lijken, "raak dit zwarte blokje met je vogel". Maar de uitvoering hiervan is vaak erg lastig. Soms zit je net 1 pixel te laag en dan weer 1 pixel te hoog. Dit is waardeloos! Ik weet wat de oplossing is! Waarom moet ik dan nog steeds 30 keer proberen om die vogel precies goed weg te schieten? Dit is een ergernis die ik bij veel meer moderne puzzel games tegenkom. Laat die natuurwetten en extreme precisie achterwege en richt je op de belangrijke elementen van een puzzel game!

Ok! nog een keer level 32 proberen dan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten